×
×

تولید بیش از ۲۰ میلیون تن محصولات باغی در کشور

  • کد نوشته: 486414
  • ۱۰ بهمن ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • رئیس موسسه علوم باغی کشور می‌گوید در کشور ۲/۸ میلیون هکتار باغ وعرصه‌های باغی داریم و در این عرصه‌ها بیش از ۲۰ میلیون تن محصول تولید می‌شود.
    تولید بیش از ۲۰ میلیون تن محصولات باغی در کشور
  •  گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل ازخبرگزاری صدا و سیما، مهدی طاهری رئیس موسسه باغی کشور در نشست خبری با گروه کشاورزی افزود تا ۲۰ سال گذشته اقلیم ایران نشان می‌داد که ایران یک کشور باغی است و تمام میوه‌های مختلف در کشور وجود داشت و به همین دلیل توسعه باغات اتفاق افتاد.
    طاهری گفت در تولید بعضی از محصولات مثل سیب، مرکبات، خرما، انگور و … جزو تولیدکنندگان شاخص هستیم و مازاد تولید هم داریم.
    به گفته طاهری اغلب میوه مورد نیاز در کشور تولید و مقدار زیادی هم صادر و البته موز و چند میوه گرمسیری نیز وارد کشور می‌شود.
    طاهری همچنین گفت مازاد تولید، ضایعات محصولات و تغییرات اقلیمی که ویژگی آن گرم شدن هوا و کاهش بارش هاست، سبب خسارت به بخش باغبانی شده و از این نظر که ایران یک کشور باغبانی است دور شده ایم و اکنون نمی‌توانیم بگوییم توسعه کشاورزی باید بر مبنای باغبانی باشد.
    طاهری خاطر نشان کرد کمبود شدید آب و تخلیه منابع آب‌های زیرزمینی ومنابع آب‌های سطحی، کشور را در بحران شدید آب قرار داده است و ۱ میلیون هکتار از عرصه باغی کشور که در ۲۰ سال گذشته توسعه یافته در معرض خطر تبدیل شدن به باغات درجه ۳ و ۴ است و باید برای جلوگیری غیر اقتصادی شدن آن باید برنامه داشته باشیم.
    رئیس موسسه علوم باغی کشور با اشاره به اینکه باید آب برای باغات درجه ۱ و درجه ۲ مهیا شود تصریح کرد موسسه باغبانی کشور وظیفه دارد دانش لازم برای رفع مشکلات وبهره ور کردن وضعیت موجود را بیان وبه جامعه منتقل کند.
    طاهری گفت در گذشته فعالیت‌های موسسه روی ارقام میوه بوده و کمتر روی مسایل امروزی کار شد، اما اکنون با توجه به تغییرات اقلیمی موسسه تغییر مسیر داده و انرژی خود را صرف اصلاح و بهینه سازی باغات قرار داده است.
    طاهری گفت این موسسه همچنین به جای محقق محور بودن به برنامه محور شدن روی آورده و به جای منتظر نتیجه تحقیقات بودن میان بر زده و در مورد شرایط هر منطقه میوه‌های اصلاح شده را بسته به شرایط اقیمی کشور معرفی می‌کند.
    به گفته طاهری از دیگر اقدامات موسسه علوم باغی کشور توجه به ارقام میوه مقاوم در برابر آفات، حمایت از بخش خصوصی و سپردن برخی اقدامات به شرکت‌های دانش بنیان است که به عنوان مثال آماده سازی محصولات از پیش تولید تا بازار را به عهده دارند.
    رئیس موسسه علوم باغی کشور گفت انتقال دانش بخش مهم دیگری از فعالیت‌های این موسسه برای مقابله با تغییر اقلیم و جلوگیری از غیر اقتصادی شدن باغات است که در این خصوص از یک طرف به انتقال دانش بومی کشور و از سوی دیگر به انتقال دانش جهانی در حوزه باغبانی مبادرت کرده است.
    طاهری با اشاره به اینکه برای حل مشکلات باغبانی باید شبکه نخبگان باغبانی کشور را تشکیل داد و از پروژه‌های مسئله محور حمایت کرد افزود در این مسیر این موسسه تا کنون ۲۰ رویداد با مشارکت صد‌ها نفر از کارشناسان بخش کشاوری برگزار کرده است.
    طاهری خاطرنشان کرد در ابتدای سال آتی قرار است رویداد مدیریت تغذیه گلخانه برگزار شود ضمن اینکه به زودی قرار است رویداد زنجیره ارزش را برگزار کنیم.
    طاهری در ادامه به دیگر اقدامات موسسه علوم باغبانی کشور از جمله معرفی ۲۲ رقم میوه جدید در ۱ سال گذشته، دستور العمل کاربردی مدیریت باغات در شرایط کم آبی، مدیریت بهره وری باغات میوه و ارائه پیش نویسه لایحه نظام باغبانی و همچنین تغییر استراتژی و پیشنهاد توسعه باغات گلابی با ارقام جدید به جای سیب اشاره کرد.

    منبع: صدا و سیما

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *