×
×

کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از اراضی زراعی گیلان/ تولید شکر سیاه به روش سنتی

  • کد نوشته: 488036
  • ۱۰ اردیبهشت ، ۱۴۰۳
  • ۰
  • رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، با بیان اینکه همه ساله ۲۹ هکتار از اراضی زراعی استان گیلان زیر کشت نیشکر می رود، گفت: گیلان دارای حدود ۱۸۰ بهره بردار در زمینه کشت محصول نیشکر است.
    کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از اراضی زراعی گیلان/ تولید شکر سیاه به روش سنتی
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایسنا، صالح محمدی با اشاره به آغاز کشت نیشکر در استان گیلان، اظهار کرد: شهرستان‌های صومعه سرا و لنگرود  قطب تولید نیشکر در استان گیلان هستند، زمان کشت این محصول از نیمه اول اردیبهشت ماه آغاز می شود و زمان برداشت آن در آذرماه هر سال است و فرآوری تا دی ماه ادامه داد.

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه نیشکرکاران در زمان کاشت، داشت و برداشت محصول از هیچ‌گونه سم و کودی استفاده نمی کنند، گفت: شکر سیاه تولید شده از کیفیت و بازارپسندی مناسبی برخوردار بوده و در قالب محصول سالم عرضه می شود.

    محمدی استان گیلان را دارای حدود ۱۸۰ بهره بردار در زمینه کشت محصول نیشکر دانست و متذکر شد: روش پخت شکر سیاه به صورت سنتی در کارگاه های محلی است.

    وی با بیان اینکه ۲۰ کارگاه سنتی در سطح استان در زمینه فرآوری محصول نیشکر مشغول به کار هستند، عنوان کرد: قیمت هر کیلو شکر خشک استحصالی در سال گذشته بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان بود.

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان شکر سیاه، دوشاب و کف شکر را از جمله تولیدات نیشکرکاران با استفاده از محصول برداشت شده دانست و بیان کرد: سال گذشته به ازای هر هکتار ۱۴۰۰ کیلوگرم شکر خشک به ارزش اقتصادی ۹۵ میلیارد ریال تولید شد.

    وی نیشکر محلی گیلان را دارای کیفیت مطلوب دانست و اضافه کرد: با توجه به ارزش اقتصادی محصول نیشکر و وجود کارگاه های سنتی فرآوری، کشت نیشکر در زمین های کوچک و پراکنده روستایی مد نظر کشاورزان قرار گیرد.

    منبع: ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *