×
×

تکذیب اعطای مجوز خاص به یک شرکت واردکننده برنج‌

  • کد نوشته: 486069
  • ۳۰ دی ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از اعمال مدیریت در واردات برنج به کشور در راستای حمایت از تولید داخل و کاهش ۴۲ درصدی حجم واردات این کالا به کشور خبر داد و گفت‌ اعطای مجوز خاص به یک شرکت واردکننده برنج کذب است و صحت ندارد.
    تکذیب اعطای مجوز خاص به یک شرکت واردکننده برنج‌
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، احمد خانی نوذری در واکنش به برخی ادعاها درباره واردات برنج اعلام کرد: دلایل عمده افزایش مقطعی واردات برنج عبارت است از: «افزایش قیمت برنج داخلی در سال ۱۴۰۱»، «ضرورت بالا بردن سطح ذخایر راهبردی متأثر از نگرانیها بابت جنگ اوکراین و روسیه» و «افزایش مصرف برنج خارجی متأثر از عواملی مانند افزایش قیمت کالای جایگزین (افزایش قیمت ماکارانی با توجه به حذف آرد یارانه ای کارخانجات تولید کننده ماکارانی)».

    وی افزود: از نظر معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی برخی ادعاهای طرح شده در مورد میزان تولید داخلی و واردات برنج خارجی صحت ندارد و ادعای تولید ۳ میلیون تن برنج داخلی در سال نیز درست نیست؛ چرا که تا کنون چنین رکورد تولیدی ثبت نشده است و میزان تولید برنج داخلی در سال ۱۴۰۱ نیز با استناد به آمار معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی کمتر از ۲٫۵ میلیون تن برآورد می شود.

    نوذری اظهار داشت: این موضوع زمانی غیر واقعی تر میشود که ادعای واردات ۲۳ میلیون تن برنج خارجی نیز به آن افزوده میشود؛ در حالی که طبق آمار اعلامی گمرک در سال گذشته کمتر از ۱٫۹ میلیون تن واردات برنج صورت گرفته است.

    وی افزود: آمار میانگین واردات برنج طی ده سال گذشته نشان میدهد متوسط سالانه ورود برنج خارجی به کشور حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن میباشد و هیچ گونه ارز ترجیجی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات برنج خارجی طی سالهای گذشته پرداخت نشده است (ارز واردات برنج خارجی نیمایی است)؛ ضمن اینکه میزان واردات برنج به صورت مقطعی در سال ۱۴۰۱ به رقم یک میلیون و ۸۷۵ هزار تن رسیده است و ثبت چنین رقمی مسبوق به سابقه بوده به طوری که در برخی سالهای دهه نود و قبل از آن نه تنها واردات به نزدیک ۲ میلیون تن هم رسید بلکه در سالهایی از ۲ میلیون تن هم گذشت.

    نوذری گفت: بنا بر اعلام معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری برنج کاران کشور بالغ بر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول برداشت خواهند کرد؛ بر این اساس با عنایت به ثبات به وجود آمده در بازار برنج در داخل کشور و نگرانی ها بابت خرید محصول تولید کنندگان داخلی سیاست گذاری واردات برنج در سال جاری واردات کمتر از میانگین سنوات گذشته است و به گونه ای سقف ثبت سفارشات در سامانه بررسی سیستمی درخواست مجوزهای وزارت جهاد برنامه ریزی شده که با کاهش بیش از ۴۰۰ هزار تنی از متوسط یک دهه گذشته وارداتی بالغ بر یک میلیون تن را برای سال جاری هدف گذاری شده است.

    وی تاکید کرد: در ۹ ماه نخست سال جاری این سیاست ها اجرایی شده و سقف برنامه ریزی شده رعایت شده و این روند تا پایان سال نیز ادامه خواهد داشت.

    معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: موارد مطرح شده در مورد اعطای مجوز خاص به یک برند صحت ندارد و در سال گذشته بیش از ۱۵۰ بازرگان و مجموعه تولیدی اقدام به واردات برنج به کشور نموده اند که سهم واردات هیچکدام آنها بیش از ۲۰ درصد نبوده است.

    وی اظهار داشت: واردات برنج به عنوان بخشی از سیاست وزارت جهاد کشاورزی برای مدیریت بازار مصرف و تامین سبد خانوار جامعه است و فقط به میزان کسری بازار و فاصله تولید داخل تا نیاز مصرفی کشور از آن استفاده خواهد شد. البته این میزان در برخی مواقع به دلیل جایگزینی این محصول با سایر مواد غذایی جهش‌های قیمتی و دیگر متغیرها از یک دامنه نوسان نسبت به میانگین ده ساله برخوردار است.

    نوذری اقدامات وزارت جهاد طی یک سال گذشته برای مدیریت جریان ورود کالا به کشور را به شرح ذیل اعلام کرد:

    ۱- اصلاح مستمر پایه قیمت ارزی کالاهای وارداتی متناسب با نوسانات قیمت جهانی کالاها به صورت چند هفته یکبار انگیزه ثبت سفارشات بیشتر در بازرگانان به واسطه اختلاف قیمت با بازار جهانی از میان می رود

    ۲- اعمال سقف کالایی مورد نیاز کشور در سیستم و مدیریت جریان واردات و مصارف ارزی کشور

    ۳- اعمال سقف و سابقه شرکتهای وارد کننده و اعطای سهمیه واردات بر مبنای رتبه اعتباری و حجم واردات گذشته آنها در سیستم ۴- اعمال سیاستهای جلوگیری از انحصار در بازار با اعمال سقف ثبت سفارش برای کالاها توسط بازرگانان بزرگ

    ۵- اعمال سیاست تشویق بازیگران جدید برای ورود به بازار با اعمال سهم حداقلی تحت عنوان کمینه برای شرکت هایی که هیچ سابقه ای در آن کالا ندارند ولی قصد بازیگری در یک گروه جدید را دارند.

    ۶- کم کردن مهلت اعتبار ثبت سفارشات از ۶ ماه به ۴ ماه و مهلت تمدید اول آن از ۳ ماه به ۲ ماه و تمدید ثبت سفارشات قدیمی با قیمت‌های جدید و کاهش مصارف ارزی کشور

    ۷- ابطال ثبت سفارشات تاریخ گذشته و تکلیف به بازرگانان که اگر در مهلت کوتاه مشخص شده از ثبت سفارش قدیمی راکد استفاده نکنند آن ثبت سفارش ابطال گردیده و باید دور ریخته شود.

    معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: نتیجه آنکه با فرآیند طراحی شده در وزارت جهاد طی یک سال گذشته عامل انسانی از مسیر تصمیم گیری خارج شده و با دقت فوق العاده بالایی جریان اعطای مجوز واردات کالا رهگیری رصد و مدیریت می گردد که نتایج آن انشاء الله روز به روز بیشتر در این حوزه نمایان خواهد شد که کاهش بیش از ۴۲ درصد وزنی و ۵۰ درصدی در ارزش واردات برنج در سال جاری (به استناد گزارش آمار واردات کالاهای اساسی گمرک جمهوری اسلامی در نامه شماره ۱۳۹۷۰۸۴ مورخ ۱۴۰۲٫۱۰٫۰۵) در حمایت از تولید داخل موید همین مطلب است.

    نوذری تصریح کرد: جمع بندی معاونت بازرگانی آن است که با عنایت به مصرف کنندگان کالای برنج و دهک درآمدی آنها عملا بخش بزرگی از دهکهای بالایی و پایینی جامعه مصرف کننده یکی از دو نوع برنج موجود در بازار میباشند.

    وی اظهار داشت: در این راستا برای برنج خارجی با مجموعه ای از اقدامات و محدودیتهای اعمالی سقف واردات تعیین گردیده و طی ۹ ماهه ابتدای امسال کاهش ۴۲ حجم واردات را رقم زده ایم و برنامه همانطور که ارائه شد کاهش واردات به میزان حدود ۸۰۰ هزار تن در مقایسه با سال گذشته و جمعا به وزنی بالغ بر یک میلیون تن تا پایان سال است.

    معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برآورد این معاونت این است که کاهش واردات بیش از این میزان یا اعمال محدودیتهای بیشتر از آنچه تاکنون اعمال شده است، اعم از ممنوعیت کامل ثبت سفارش یا واردات و ترخیص برنج خارجی سبب شوک قیمتی به بازار برنج خارجی و به ضرر خانواده های کمتر برخوردار خواهد شد و در آستانه ماه های پر مصرف پایان سال و شروع ماه مبارک رمضان ثبات بازار را دستخوش تلاطم خواهد نمود.

    نوذری تاکید کرد: در زمینه برنج ایرانی به واسطه رکود به وجود آمده متاثر از افزایش قیمت سال ۱۴۰۱ ناچار به تحریک تقاضا و ارائه خطوط اعتباری به فروشگاههای زنجیره ای و مراکز عمده مصرف هستیم.

    منبع: خبرگزاری پانا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *