×
×

راهی برای تبدیل خاک شور به زمین کشاورزی

  • کد نوشته: 487200
  • ۱۲ اسفند ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • دانشمندان خاک‌شناسی راهی برای تبدیل بخش‌های عظیمی از زمین‌های شور و قلیایی به مزارع حاصلخیز یافته‌اند.
    راهی برای تبدیل خاک شور به زمین کشاورزی
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران(ایرانفودنیوز) به نقل از صدا و سیما، در این روش محققان زمین‌های بایر را با ساقه‌های گیاهی و پوشش پلاستیکی می‌پوشانند که میزان نمک را تا ۳۶ درصد کاهش می‌دهد و عملکرد محصول را تقریباً یک سوم افزایش می‌دهد. به گفته کارشناسان، شور شدن خاک می‌تواند به طور طبیعی رخ دهد به عنوان مثال، در بیابان‌ها به دلیل کمبود آب و تبخیر شدید یا در نتیجه فعالیت‌های انسانی، مانند مدیریت ضعیف آب، باعث شوری بیش از اندازه در زمین‌های کشاورزی شود.

    محققین مرکز علوم کشاورزی چین، راه حلی نوآورانه برای رفع کیفیت پایین خاک ارائه کرده‌اند. آنها ساقه‌های گیاهی به طول حدود ۵ تا ۱۵ سانتی‌متر را برداشتند و آنها را در زیر خاک در عمق ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متری قرار دادند که از بالا آمدن نمک به سطح جلوگیری می‌کند. آنها همچنین زمین را با یک لایه پلاستیکی برای کمک به حفظ رطوبت خاک پوشانده‌اند. بر اساس این گزارش، پس از این تیمار، محتوای نمک خاک به طور متوسط ۳۶ درصد کاهش یافت و عملکرد محصول ۳۰٫۵ درصد افزایش یافت.

    این گروه تحقیقانی بیش از یک دهه را صرف تحقیق در مورد تصفیه خاک شورقلیایی در سایر نقاط چین از جمله استان‌های شاندونگ و هیلونگجیانگ کرده و روش‌های احیای خاک را متناسب با شرایط محلی بررسی کردند.

    چین از نظر وسعت زمین شورقلیایی خود در بین کشور‌ها رتبه سوم را دارد و مساحتی در حدود ۱۰۰ میلیون هکتار را پوشش می‌دهد که حدود یک سوم آن دارای طرفیت استفاده برای تصفیه خاک یا شیوه‌های کشاورزی بهتر است.

    از دهه ۱۹۵۰، این کشور پویش‌های ملی در مقیاس بزرگ را برای مدیریت خاک شور و قلیایی آغاز کرده است. چین اکنون بیش از ۴۰ روش یا فناوری برای تصفیه خاک شور دارد.

    با جمعیت ۱٫۴ میلیاردی برای تغذیه، امنیت غذایی یک اولویت ملی برای چین است. بر اساس بیانیه کنفرانس ملی کار روستایی، این کشور قصد دارد عملکرد در واحد خود را افزایش دهد و سطح زیرکشت کاشت را تثبیت کند. مقامات چینی متعهد شدند که کل تولید غلات را بالای ۶۵۰ میلیون تن نگه دارند.

    بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO)، بیش از ۸۳۳ میلیون هکتار از اراضی در سراسر جهان شور شده است.

    شیوه‌های کشاورزی ناپایدار و بهره برداری بیش از حد از منابع طبیعی، و همچنین افزایش جمعیت جهانی، فشار فزاینده‌ای را بر خاک وارد کرده و باعث نرخ‌های نگران کننده تخریب خاک در سراسر جهان شده است.

    منبع: صدا و سیما

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *