×
×

بزرگترین کارخانه تولید اسانس اکالیپتوس خاورمیانه در خوزستان آماده بهره‌برداری است

  • کد نوشته: 487296
  • ۱۷ اسفند ، ۱۴۰۲
  • ۱ دیدگاه
  • بزرگترین کارخانه تولید اسانس اُکالیپتوس خاورمیانه در خوزستان با ظرفیت ایجاد اشتغال‌زایی مستقیم برای بیش از ۱۵۰ نفر و ارزآوری در راستای عزم جدی دولت سیزدهم برای ورود به بازار جهانی آماده بهره‌برداری است.
    بزرگترین کارخانه تولید اسانس اکالیپتوس خاورمیانه در خوزستان آماده بهره‌برداری است
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران(ایرانفودنیوز) به نقل از ایرنا، کارخانه کیمیا اسانس توسعه در راستای تکمیل زنجیره صنعت چوب، بزرگترین کارخانه تولید اسانس طبیعی از برگ اکالیپتوس در خاورمیانه است که با ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار در کشت و صنعت امام خمینی (ره) در استان خوزستان احداث شده است.

    شرکت کشت و صنعت امام خمینی(ره) از شرکت‌های تابعه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی بوده و در امر تولید شکر از نیشکر در استان خوزستان پیشرو است. این شرکت به جهت تکمیل زنجیره صنایع جانبی خود و پیوستن به طرح زنجیره کاشت یک میلیارد درخت اکالیپتوس در استان خوزستان، ۶۰۰ هکتار از اراضی متعلق به خود را به کاشت درخت اکالیپتوس اختصاص داده است

    شرکت کشت و صنعت امام خمینی (ره) جهت بهره‌وری از درخت با ارزش اکالیپتوس کارخانه کیمیا اسانس توسعه را با همکاری یک شرکت دانش بنیان در زمینی به مساحت ۱.۵ هکتار و زیر بنای سه هزار و ۳۵۰ مترمربع در شهرستان شوشتر احداث کرده است.

    در این کارخانه از چهار تکنولوژی منحصر به فرد و بومی خود، در امر تولید اسانس اکالیپتوس با خلوص ۷۵ درصد بهره برده می‌شود که ظرفیت ایجاد اشتغال مستقیم برای ۱۰۴ نفر در کارخانه و ۱۷۰ نفر در بخش جنگلداری را دارد و ظرفیت تولید سالانه در آن در حدود ۱۴۴ تن اسانس، ۳۰۰ تن عصاره غلیظ، ۳۰۰ تن پودر عصاره، ۲ هزار تن عرق دو آتشه، و ۳۰۰ تن برگ خشک اکالیپتوس است.

    بزرگترین کارخانه تولید اسانس اکالیپتوس خاورمیانه در خوزستان آماده بهره‌برداری است

    کارخانه‌ای محیط زیست دوست

    کارخانه تولید اسانس به عنوان یکی از دستاوردهای دانش‌بنیان صنعت نیشکر علاوه بر این که سهم مهمی در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی منطقه دارد به عنوان یک کارخانه محیط زیست دوست نیز شناخته می‌شود.

    نداشتن هیچگونه تفاله و پسماند و پساب صنعتی، استفاده از شاخ و برگ هرس شده درخت اکالیپتوس جهت تولید که جزء ضایعات کشاورزی است از جمله مواردی محسوب می‌شود که این کارخانه را در زمره کارخانه پاک قرار می‌دهد.

    همچنین بهینه کردن مصرف آب، تولیدات کاملا ارگانیک و بدون افزودنی‌های شیمیایی، استفاده از کولینگ تاور نوین و اسپری درایر نوین از دیگر ویژگی‌های مطلوب کارخانه به شمار می‌رود.

    یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد کارخانه اسانس، تکمیل زنجیره کشت اکالیپتوس کشت‌ و صنعت امام خمینی‌(ره) است.

    مدیر عامل شرکت کشت و صنعت نیشکر خوزستان در این باره می‌گوید: با افزایش کشت اکالیپتوس، شرایط برای افزایش تولید اسانس و احداث کارخانه‌های مرتبط در کشت‌وصنعت‌های هشت‌گانه فراهم خواهد شد.

    عبدعلی ناصری یادآور شد: صنعت نیشکر طی تفاهم‌نامه‌ای با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری متعهد شد ۲ هزار هکتار درختکاری کند که نقش مهمی در زراعت چوب و توسعه صنایع پایین‌دستی همچون کارخانه اسانس دارد.

    بنا به گفته وی کارخانه اسانس، تولید زغال و کمپوست از جمله صنایع پایین‌دستی است که با کشت صنعتی اکالیپتوس در کشت‌وصنعت امام خمینی(ره) ایجاد شده است.

    ناصری به بومی‌سازی جدیدترین فناوری‌های جهان در کارخانه اسانس اشاره کرد و گفت: چهار تک فناوری به‌ کار رفته در این کارخانه از سوی متخصصان ایرانی و شرکت‌های دانش‌بنیان بومی‌سازی شده و این نشان از همت و غیرت جوانان این مرز و بوم دارد.

    اهداف و چشم انداز کارخانه

    فرآوری گیاه اکالیپتوس و ایجاد زنجیره محصولات اصلی درخت اکالیپتوس، تولید محصولات فرعی همچون تولید کود کمپوست آلی از تفاله برگ‌های اکالیپتوس پس از استخراج اسانس و به دست آوردن شاخه از هرس این درخت، تولید زغال بریکت و کربن اکتیو، اسانس‌گیری از انواع گیاهان دارویی و معطر، اشتغال‌زایی، توسعه بازار هدف فروش در انواع صنایع دارویی غذایی، آرایشی و بهداشتی، تولید آفت کش‌ها و تولید خوشبو کننده ها با توجه به طیف وسیع محصولات تولیدی، ارز آوری و فروش در بازار جهانی، ایجاد نهالستان ۲ میلیون ۵۰۰ هزار قطعه‌ای اکالیپتوس در جهت فروش و ترویج کاشت درخت اکالیپتوس، کشت ۲ هزار هکتار درخت اکالیپتوس در اراضی شرکت نیشکر و ایجاد پوشش گیاهی به عنوان چشم انداز کارخانه تولید اسانس معرفی شده است.

    مختصری از فرایند تولید

    فرایند تولید کارخانه اسانس بر اساس تقطیر با آب و بخار آب است. در ابتدا برگ‌های سالم و با کیفیت جدا می‌شود و جهت تولید چای اکالیپتوس استفاده می‌شوند. سپس از برگ‌ها و سر شاخه‌ها اسانس، عرق دو آتشه و عصاره غلیظ و از عصاره غلیظ، پودر عصاره تولید می‌شود.

    پس از اتمام فرایند از تفاله برگ‌ها و سرشاخه‌ها جهت تولید کود کمپوست و از شاخه‌ها جهت تولید زغال بریکت و کربن اکتیو بهره می‌برند.

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    یک پاسخ به “بزرگترین کارخانه تولید اسانس اکالیپتوس خاورمیانه در خوزستان آماده بهره‌برداری است”

    1. امیرحسین عرب وند گفت:

      باسلام وقت بخیر
      تشکر از مطالب مفید و کارساز و‌ایده نگرانهم و‌ت

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *