×
×

رئیس اتحادیه بارفروشان مطرح کرد
صادرات بی‌رویه پیاز به کشورهای همسایه/ الگوی کشت باید اجرایی شود

  • کد نوشته: 484746
  • ۲۰ آذر ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • رئیس اتحادیه بارفروشان تهران گفت: متاسفانه در حال صادرات بی‌رویه پیاز به کشورهای همسایه هستیم و اگر این صادرات ادامه‌دار شود قطعا امسال با مشکلاتی در بحث پیاز مواجه خواهیم شد.
    صادرات بی‌رویه پیاز به کشورهای همسایه/ الگوی کشت باید اجرایی شود
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایسنا، مصطفی دارایی‌نژاد با بیان اینکه شب گذشته قیمت عمده گوجه فرنگی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار کیلویی ۱۸ تا ۲۴ هزار تومان بود، گفت: گوجه فرنگی باید با احتساب ۳۵ درصد سود به دست مصرف کننده برسد و اگر با قیمت‌های بالاتر عرضه شود، باید نظارت در بخش‌های دیگر صورت بگیرد.

    وی افزود: یک نوع گوجه فرنگی گلخانه‌ای داریم که قیمت آن بالا و کیلویی ۳۵ هزار تومان سر زمین خرید و فروش می شود. این گوجه فرنگی اغلب صادراتی بوده و به کشورهای قطر، امارات، روسیه و ترکمنستان صادر می‌شود.

    رئیس اتحادیه بارفروشان کشور اضافه کرد: با ورود بار جدید به بازار قیمت گوجه فرنگی مجددا در این هفته کاهشی خواهد شد.

    وی با تاکید بر اینکه باید الگوی کشت در کشور اجرایی شود، گفت: اگر برای کشت و صادرات برنامه‌ریزی نداشته باشیم، هر سال در یک محصولی دچار بیش‌بود یا کمبود خواهیم شد. باید مشخص کنیم مصرف داخلی کشور چقدر است، چقدر باید تولید و به چه میزان باید صادر شود. نباید اینگونه باشد که یکسال قیمت گوجه فرنگی بالا برود، همه بکارند ولی بعد از آن با مازاد مواجه شویم، قیمت‌ها کاهشی شود و سال بعد کسی تمایل به کاشت نداشته باشد.

    دارایی‌نژاد با بیان اینکه متاسفانه برنامه‌ای برای کاشت نداریم و حتی برای صادرات هم برنامه‌ریزی‌های درستی صورت نمی‌گیرد، افزود: هندوستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای همسایه‌اش پیاز صادر می‌کرد اما امسال با کمبود پیاز مواجه شده است و دیگر صادراتی انجام نمی دهد، در عوض ما صادرات بی‌رویه پیاز به پاکستان، افغانستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس، روسیه و… داریم و اگر صادرات ادامه پیدا کند، امسال به مشکل خواهیم خورد.

    وی در پایان گفت: اگر برای تولید برنامه داشته باشیم، در توزیع هم مشکلی ایجاد نخواهد شد. وزارت جهاد هم باید به این موضوع ورود کند و تا زمانی که الگوی کشت اجرایی نشود، همین آش و همین کاسه است.

    منبع: ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *