×
×

آزاد شدن ساخت واحد مسکونی در اراضی کشاورزی تکذیب شد

  • کد نوشته: 487185
  • ۱۲ اسفند ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • مدیرکل دفتر حفظ کاربری سازمان امور اراضی کشور با تکذیب خبرها و کلیپ‌های منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر آزاد شدن و امکان ساخت و ساز در اراضی کشاورزی بدون نیاز به اخذ مجوز، اعلام‌کرد: طبق ماده یک قانون حفظ کاربری، هرگونه ساخت و ساز در اراضی کشاورزی بدون اخذ مجوز ممنوع است.
    آزاد شدن ساخت واحد مسکونی در اراضی کشاورزی تکذیب شد
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران(ایرانفودنیوز) به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «محسن آشتیانی» افزود: مستند به رای شماره ۷۲۴ مورخ ۲۲ فروردین سال ۹۹ هیات عمومی دیوان عالی کشور، به هیچ وجه ساخت و ساز در اراضی کشاورزی آزاد نیست و مردم فریب افراد سوداگر را که با عنوان‌های وکیل یا کارشناس زمین به نشر اطلاعات نادرست در فضای مجازی می‌پردازند، نخورند.

    مدیرکل دفتر حفظ کاربری سازمان امور اراضی کشور ادامه‌داد: در مفاد نظریه مشورتی شماره ۵۹۹۵.۷ مورخ ۲۶ آذر ماه ۱۳۸۷ اداره کل حقوقی و اسناد قوه قضاییه نیز بر ممنوعیت هرگونه ساخت و ساز در اراضی کشاورزی در سطح ۵۰۰ مترمربع بدون اخذ مجوز تصریح و تاکید و در سال‌های ۱۳۸۹ این نظریه به سراسر کشور ابلاغ شده است؛ از این رو در موارد تخلف مطابق مواد ۳،۸ و ۱۰ قانون مزبور با مجرمان برخورد می‌شود.

    وی گفت: مدتی است که افرادی با عنوان‌های وکیل و مشاور املاک در فضای مجازی به ویژه در اینستاگرام کلیپ‌هایی را در مورد آزاد شدن ساخت و ساز در اراضی کشاورزی با استناد به تبصره (۱) ماده ۲ قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی منتشر می‌کنند و قصد این افراد سودجویی است.

    آشتیانی ضمن تکذیب این خبرها، خاطرنشان‌کرد: به موجب ماده یک قانون حفظ کاربری، تغییر کاربری اراضی کشاورزی به استثنای محدوده شهرها و شهرک‌ها ممنوع است، مگر در موارد تشخیص ضرورت که در کمیسیون تبصره (۱) ماده یک استان‌ها تعیین و تصویب می‌شود.

    وی اظهار داشت: سوداگران در فضای مجازی، مستند به تبصره یک ماده ۲ قانون حفظ کاربری اعلام می‌دارند ساخت و ساز در اراضی کشاورزی آزاد شده است، در حالی که در ماده ۲ این قانون، به‌صراحت به اخذ عوارض از مواردی که کمیسیون تبصره یک ماده یک مجوز صادر می‌کند، تصریح شده و تبصره ۱ ماده ماده ۲ قانون درج شده تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها برای سکونت شخصی صاحبان زمین تا ۵۰۰ متر مربع فقط برای یک‌بار و احداث دامداری، مرغداری و غیره مشمول پرداخت عوارض موضوع قانون نخواهد بود. از این رو معافیت از عوارض به معنای عدم اخذ مجوز و آزاد شدن ساخت و ساز در اراضی کشاورزی نیست و در این کلیپ‌ها تفسیر نادرست از قانون به مردم ارایه می‌شود.

    منبع: وزارت جهاد کشاورزی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *