×
×

آفت سن غلات افزایش می‌یابد

  • کد نوشته: 485827
  • ۲۰ دی ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی حفظ نباتات گفت: با توجه به کاهش بارندگی و افزایش بی‌سابقه دمای هوا در ۳۰ سال گذشته پیش‌بینی می‌شود که آفت سن غلات افزایش یابد.
    آفت سن غلات افزایش می‌یابد

  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز)به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سعید معین، مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی حفظ نباتات گفت: از ابتدای سال زراعی جدید بارندگی در اکثر استان ها بویژه مناطق دیم کمتر از نرمال بوده است و بنابر پیش بینی های صورت گرفته در ادامه زمستان و بهار این روند ادامه خواهد داشت که در نهایت این امر منجر به کاهش عملکرد در واحد سطح می شود.

    به گفته او، بنابر پیش بینی سازمان هواشناسی جهانی دمای کشور ما ۱.۵ درجه بالاتر از نرمال ۳۰ سال گذشته خواهد بود که این امر منجر به کاهش سیکل زندگی سن گندم می‌شود، اما از طرفی درصد سن زدگی بالا می‌رود.

    معین با بیان اینکه در شرایط گرم و خشک آفات نقش اصلی را بازی می کنند، افزود: در شرایط اقلیمی گرم و خشک بیماری ها کمترین خسارت را ایجاد می کنند و تنها حشرات وضعیت تهاجمی پیدا می کنند، از این رو مبارزه با آفات در مزارع گندم نسبت به قبل افزایش می یابد.

    مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی  ادامه داد: گرچه از الان نمی توان رقم و درصدی برای مقابله با سن زدگی اعلام کرد، اما همواره ما اقداماتی برای مقابله با سن زدگی می توانیم بکار بگیریم که جمعیت سن در مرحله سن مادر را کاهش دهد.

    او گفت: اگر جمعیت سن را در مرحله سن مادر کاهش دهیم در حدی که میزان تخم ریزی کم شود، می توان  جلوی سن زدگی های زیاد را گرفت، البته به این موضوع بر می گردد که در فروردین که اوج مبارزه با سن است، بارندگی های رگباری  و مقطعی اجازه دهد. تلاش می کنیم ضربه به سن در مرحله  مادری را طوری انجام دهیم که در مرحله پوره تعداد تخم و در نتیجه پوره کاهش یابد.

    منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *