×
×

اجرای ۸۰ درصد طرح الگوی کشت در سال جاری

  • کد نوشته: 482927
  • ۲۹ خرداد ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایرنا، «علیرضا نیکویی» امروز دوشنبه در مراسم رونمایی از برنامه ارتقا بهره‌وری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، اظهار کرد: بر اساس تقسیم وظایف صورت گرفته سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی مسئولیت تدوین الگوی کشت محصولات کشاورزی و نظارت بر آن […]

    اجرای ۸۰ درصد طرح الگوی کشت در سال جاری
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایرنا، «علیرضا نیکویی» امروز دوشنبه در مراسم رونمایی از برنامه ارتقا بهره‌وری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، اظهار کرد: بر اساس تقسیم وظایف صورت گرفته سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی مسئولیت تدوین الگوی کشت محصولات کشاورزی و نظارت بر آن را بر عهده گرفته است و معاونت برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی، پشتیبانی‌های مالی و سیاستی از آن را بربر عهده دارد.

    وی افزود: در تامین مالی الگوی کشت محصولات کشاورزی چالش‌هایی داشتیم، اما با توجه به اینکه الگوی کشت در میانه سال اجرا شد، هنوز به مسائل بودجه آن توجه نشده بود و هم منابع مالی اجرای الگوی کشت به وزارت جهاد کشاورزی داده نشده است.

    مسئول تدوین و نظارت بر الگوی کشت محصولات کشاورزی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی در حد توان خود از طریق منابع داخلی این طرح را اجرا کرده است، گفت: اکنون تلاش شده که این طرح مقبولیت‌های مالی لازم برای کشاورزان را داشته باشد تا این طرح به مرحله اجرا برسد.

    نفوذ دانش و فناوری علت رشد ۱.۵ برابری بهره‌وری بخش کشاورزی

    مدیرکل امور اقتصادی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: بر اساس بررسی که میان بخش‌های مختلف اقتصادی کشور در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ صورت گرفته، کشاورزی دارای بیشترین بهره‌وری بوده است؛ زیرا طی این مدت میزان بهره‌وری بخش کشاورزی ۱.۵ برابر شده که دلیل آن نفوذ دانش و فناوری در بخش کشاورزی است.

    نیکویی گفت: وزارت جهاد کشاورزی نیز در بین دستگاه‌های اجرایی کشور رتبه اول ارتقا بهره‌وری را داراست.

    وی درباره وضعیت بهره‌وری کشاورزی ایران در مقایسه با دیگر کشورها، ادامه داد: بر اساس مقایسه صورت گرفته میان ایران و سایر کشورهای آسیایی در حال توسعه، وضعیت بهره‌وری کشاورزی ایران در جایگاه مناسبی قرار ندارد.

    به گفته مسئول تدوین و نظارت بر الگوی کشت محصولات کشاورزی، برنامه‌ریزی برای بخش کشاورزی باید به‌گونه‌ای باشد که نه‌تنها بیلان آبی کشور دچار آسیب نشود بلکه خاک و حاصلخیزی آن حفظ شود.

    مدیرکل امور اقتصادی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خرد بودن اراضی کشاورزی را از دلایل کاهش بهره‌وری این بخش نسبت به کشاورزی سایر کشورهای دانست و بیان کرد: با یکپارچه سازی اراضی کشاورزی می‌توان کشاورزی را اقتصادی کرد.

    نیکویی، تغییر قانون ارث برای جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی را از مهم‌ترین این اقدامات برشمرد و ادامه داد: اکنون این تغییر در دستور کار قرار دارد.

    خروج سرمایه از بخش کشاورزی به دلیل سرکوب قیمت‌ها

    وی با بیان اینکه جذب سرمایه‌ مهم‌ترین مشکل بخش کشاورزی است، تاکید کرد: میزان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی‌ نه‌تنها کم است بلکه شاهد خروج سرمایه از این بخش هستیم؛ زیرا میزان ریسک در آن زیاد است و علاوه بر تغییرات اقلیمی، شاهد ریسک قیمت‌گذاری و فروش محصولات تولید شده کشاورزان وجود دارد.

    مدیرکل امور اقتصادی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت : نرخ‌گذاری دستوری و سرکوب قیمت‌ها در بخش کشاورزی منجر به آن شده که میزان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی کم باشد و شاهد خروج سرمایه‌ها نیز باشیم.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *