×
×

افزایش ۷ درصدی صادرات خرما در سال گذشته

  • کد نوشته: 487672
  • ۲۰ فروردین ، ۱۴۰۳
  • ۰
  • صادرات خرما سال گذشته ۳۹۰ هزار تن به ارزش ۳۴۵ میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۷ درصد و از نظر ارزش ۱۰ درصد افزایش داشت.
    افزایش ۷ درصدی صادرات خرما در سال گذشته
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران(ایرانفودنیوز) به نقل از مهر، بهمن سال گذشته اعلام شد عوارض صادرات خرما از صفر به ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. سالانه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرما در کشور تولید می‌شود که از این آمار ۷۰ درصد مصرف داخلی برای مصارف مردم و صنایع تبدیلی است و ۳۰ درصد صادر می‌شود. همچنین به گفته رئیس انجمن ملی خرما ایران ۴۰ تا ۵۰ درصد مصرف داخلی و خارجی خرما معمولاً در ماه مبارک رمضان انجام می‌شود. سال گذشته برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان و جلوگیری از افزایش قیمت این محصول گرمسیری مقرر شد تا خرداد ماه عوارض صادرات خرما ۵۰ درصد باشد.

    در این راستا زهرا جلیلی مقدم، مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی از افزایش صادرات میوه‌های گرمسیری در سال ۱۴۰۲ خبر داد و تصریح کرد: میزان صادرات خرما در سال گذشته ۳۹۰ هزار تن به ارزش ۳۴۵ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۷ درصد و از نظر ارزش ۱۰ درصد افزایش داشته است.

    مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در مقایسه تولید خرما در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ گفت: تولید خرما در سال ۱۴۰۲ با ۴ درصد کاهش از یک میلیون و ۵۹۶ هزار و ۷۹۰ تن به یک میلیون و ۶۵۸ هزار و ۵۶۰ تن رسید.

    وی در ادامه با برشمردن برنامه‌های کیفی‌سازی نخیلات در دو سال اخیر، گفت: ساماندهی تولید نهال به عنوان اصلی‌ترین نهاده زیر بخش باغبانی، احداث خزانه پاجوش، باغ مادری و باغات الگویی مدرن و مکانیزه در استان‌های خرماخیز از برنامه‌های زیربنایی این وزارتخانه است.

    جلیلی مقدم شناسنامه دار کردن، ایجاد مجتمع کشت بافت خرما، اصلاح باغات، حذف باغات قدیمی و فرسوده جایگزینی ارقام تجاری را از اقدامات مرتبط با تکمیل زنجیره ارزش خرما عنوان کرد و افزود: علاوه بر این موارد، بررسی سازگاری ژنوتیپ‌های امیدبخش خرما با همکاری بخش تحقیقات در استان‌های خرماخیز، احداث پایانه‌های صادرات خرما با همکاری معاونت بازرگانی و رونمایی از بالابر خرما در افزایش ضریب مکانیزاسیون نخلستان‌ها در حال اقدام است.

    منبع: خبرگزاری مهر

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *