×
×

اقتصاد رژیم صهیونیستی به مویی بند است

  • کد نوشته: 487568
  • ۱۴ فروردین ، ۱۴۰۳
  • ۰
  • رژیم صهیونیستی به شدت به واردات کشاورزی و مواد غذایی وابسته است و شواهد نشان می‌دهد صنعت غذایی این رژیم با اختلال بزرگی مواجه است.
    اقتصاد رژیم صهیونیستی به مویی بند است
  •    به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران(ایرانفودنیوز) به نقل از ایسنا، با توجه به محدود بودن منابع آب و زمین زراعی، وابستگی رژیم صهیونیستی افزایش خواهد یافت. زنجیره تامین غذای این رژیم برای دسترسی پایدار به مواد غذایی بسیار مهم است اما رویدادهای داخلی و بین‌المللی مختلف تاثیر قابل‌توجهی بر آن داشته است. رژیم صهیونیستی به دلیل موقعیت ژئوپلیتیک منحصر به فرد خود، عمدتاً به محموله‌های دریایی متکی است.

    شواهد نشان می‌دهد طی ماههای اخیر، صنعت غذای رژیم صهیونیستی با اختلال بزرگی مواجه است، امنیت غذایی رژیم صهیونیستی در معرض تهدید است زیرا زمین‌ها باقی مانده است و نیروی کار بر اثر اجبار و مهاجرت کارگران از بین می‌رود.

    بسیاری از قفسه‌ها در سوپرمارکت‌های رژیم صهیونیستی خالی مانده‌اند زیرا فعالیت‌های کشاورزی متوقف شده و کمبود کارگران لجستیک و تولیدی باعث اختلال در عملکرد کارخانه‌های بزرگ مواد غذایی می‌شود. گفته می‌شود که کارگران کشاورزی تخلیه شده‌اند و زمین‌های اطراف غزه با خاک یکسان شده‌اند.

    مصرف‌کنندگان رژیم صهیونیستی از طعم‌های مختلف غذایی لذت می‌برند. در حال حاضر بیش از ۱۵ درصد از هزینه‌های خانوارها به محصولات غذایی اختصاص دارد. تولیدکنندگان موادغذایی، عمده‌فروشان، خرده‌فروشان، اپراتورهای خدمات غذایی و واردکنندگان مواد غذایی، همگی بخشی از یک بخش کشاورزی غذایی توسعه‌یافته هستند که به بازار داخلی رقابتی و پویا کمک می‌کنند.

    رژیم صهیونیستی در کشاورزی خودکفا نیست و به واردات وابسته است. این وضعیت در سال‌های آینده به دلیل کمبود زمین زراعی و آب شیرین مناسب برای کشاورزی تغییر نخواهد کرد. در سال ۲۰۲۱ واردات محصولات کشاورزی  به ۸.۷۹ میلیارد دلار رسید. تقریباً ۶.۴ درصد از این واردات از ایالات‌متحده انجام شده است.

    طبق گزارش ترید، منابع محدود زمین و آب رژیم صهیونیستی مانع از خودکفایی کشاورزی می‌شود و بر هزینه‌های تولید محلی و قیمت مصرف‌کننده تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، واردات خوراک برای تولید گوشت طیور و تخم مرغ از خارج تامین می‌شود و قیمت موادغذایی تولید داخل منوط به نوسانات قیمتی واردات می‌شود. این کشور کسری تجاری قابل‌توجهی در موادغذایی و محصولات کشاورزی دارد، حجم زیادی از غلات خوراک و حجم قابل توجهی از محصولات کشاورزی مصرف کننده وارد می‌کند.

    بخش فرآوری مواد غذایی ‌رژیم صهیونیستی با بیش از ۱۸۰۰ تأسیسات، بازیگر مهمی در اقتصاد داخلی است. در سال ۲۰۲۱، درآمد سالانه کارخانه‌های غذاساز رژیم صهیونیستی ۱۶.۴۵ میلیارد دلار بود. این بخش ۱۹.۱ درصد از کل درآمد تولیدی رژیم صهیونیستی را تشکیل می‌دهد. با داشتن زمین و منابع محدود و همچنین جمعیت رو به رشد، مواد مورد نیاز بخش پردازش مواد غذایی رژیم صهیونیستی، فرصتی عالی برای صادرکنندگان موادغذایی ایالات‌متحده است.

    در سال ۲۰۲۱، رژیم صهیونیستی ۳.۵۴ میلیارد دلار محصولات غذایی خام برای صنایع تبدیلی مواد غذایی محلی وارد کرد. در سال ۲۰۲۲، رژیم صهیونیستی ۴.۱۳ میلیارد دلار محصولات غذایی خام برای صنایع فرآوری مواد غذایی وارد کرد. طبق پیش بینی بانک مرکزی رژیم صهیونیستی، انتظار می‌رفت تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۳ به میزان ۲.۸ درصد و در سال ۲۰۲۴ به میزان ۳.۵ درصد رشد کند.

    فروش کالاهای مصرفی رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۱ به ۱۵.۶۴ میلیارد دلار رسید که ۱۱.۲ میلیارد دلار آن مربوط به فروش محصولات غذایی بود. بازار خرده فروشی موادغذایی از سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای، پمپ بنزین ها، خواربارفروشی‌های محله و بازارها تشکیل شده است. فروش در سوپرمارکت‌های زنجیره ای بیش از ۶۵ درصد از کل فروش خرده فروشی بازار مواد غذایی را تشکیل می‌دهد.

    قوانین و سیستم استانداردسازی موادغذایی و مکمل‌های غذایی رژیم صهیونیستی تا حد زیادی با استانداردهای اروپایی هماهنگ شده است. در بسیاری از موارد، استانداردهای اروپایی ممکن است با استانداردهای ایالات‌متحده متفاوت باشد که منجر به موانع تجاری غیرتعرفه‌ای و فرآیند چالش‌برانگیز صدور مجوز واردات می‌شود.

    رشد جمعیت رژیم صهیونیستی و کاهش سرعت رشد تولیدات کشاورزی آن و همچنین تمایل سیاسی برای کاهش قیمت‌ها، این کشور را به وابستگی فزاینده‌ای به واردات موادغذایی سوق می‌دهد. چنین وارداتی رژیم صهیونیستی را در معرض خطرات جهانی حتی بزرگ‌تری قرار می‌دهد و نیازمند تدوین یک راهبرد مدیریت ریسک است که تولید و واردات محلی را متعادل می‌کند.

    آیا بخش کشاورزی رژیم صهیونیستی پس از جنگ غزه بهبود می‌یابد؟ رژیم صهیونیستی در تلاش است تا شکاف کارگران خارجی را که به دلیل درگیری فرار کرده‌اند، پر کند. جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه به اقتصاد این کشور آسیب وارد کرده است و بسیاری از صنایع فعالیت خود را متوقف کرده‌اند، حتی اگر تعداد کمی از آنها به سرمایه‌گذاری‌های جدید ادامه دهند.

    بر اساس گزارش مدیالاین، بخش عمده ای از کشاورزی رژیم صهیونیستی در جنوب مستقر است و جنگ منجر به کمبود و افزایش قیمت میوه و سبزیجات شده است. کشاورزان رژیم صهیونیستی به رسانه‌ها در مورد چالش‌های جنگ گفتگو کردند. بیشتر میوه‌ها و سبزیجات رژیم صهیونیستی در نواحی جنوبی کشت می‌شوند و از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی و حماس در ۷ اکتبر، چالش‌های مهمی برای کشت و برداشت آنها ایجاد شده است.

    وزارت کشاورزی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که علاوه بر چالش‌های کشت‌و برداشت، انتقال محصولات به سراسر کشور نیز یک چالش است. این وزارتخانه گفت مشکل در حمل‌ونقل محصولات کشاورزی به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات بخش کشاورزی در روزهای جنگ در سراسر کشور تعریف شد. کمبود شدید کامیون‌ها و رانندگان برای کشاورزان و انتقال محصولات خود به بازار و مقصد نهایی فروش با مشکل مواجه شد.

    منبع: ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *