×
×

سازمان شیلات ایران؛
ایران رتبه اول در تولید ماهی قزل‌آلا را دارد

  • کد نوشته: 487058
  • ۳ اسفند ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه ایران رتبه‌های خوبی در جهان در حوزه آبزیان دارد، ابراز داشت: کشور ما رتبه نخست تولید ماهی قزل الا، رتبه ۱۶ در آبزی پروری، رتبه ۱۳ در پرورش میگو و رتبه ۲۶ در صید در جهان را به خود اختصاص داده است.
    ایران رتبه اول در تولید ماهی قزل‌آلا را دارد
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز)به نقل از موج، «مهدی شکوری» با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ سطح کشت آبزیان در کشور حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار بوده است افزود: ۵۳ هزار هکتار مربوط به مساحت کشت ماهیان گرمابی و ۷۲۹ هکتار سطح کشت ماهیان سردآبی است.

    معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران با اشاره به این که ۲۷۹ پروژه مصوب در حوزه آبزیان احصا شده است، گفت: ۷۹ پروژه از اولویت های سازمان شیلات در حوزه هایی مانند معرفی گونه های جدید، صید و صیادی، کاهش وابستگی به نهاده های وارداتی هستند.

    وی تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای ۲۷۹ پروژه مصوب تعیین شده است.

    شکوری با اشاره به این که نیازهای پژوهشی حوزه شیلات تعیین شده است، افزود: محور این نیازها از جمله کاهش مصرف آب، استفاده بهینه از آب و بازچرخانی آب است.

    وی با نگاهی به وضعیت و برنامه های تولید آبزیان در جهان اظهارداشت: روند تولید در جهان ، توسعه آبزی پروری را نشان می دهد که رشد متوسط ۸.۷ درصد سرعت داشته است.

    وی میزان تولید انواع آبزیان در جهان را ۲۲۰ میلیون تن و آبزیان جانوری را ۱۸۰ میلیون تن عنوان کرد.

    پیش بینی دو برابری تولید تا ۲۰۵۰

    معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران برآورد کرد: میزان تولید جهانی آبزیان در سال ۲۰۵۰ دو برابر و مصرف آبزیان بیش از ۸۰ درصد افزایش یابد.

    وی گفت: بر اساس گزارش سازمان فائو ۲۸ درصد از جمعیت جهان به صورت مستقیم و غیر مستقیم باید در زمینه کشاورزی فعالیت کنند تا تامین غذا در سال ۲۰۵۰ صورت گیرد.

    شکوری در عین حال افزایش گازهای گلخانه ای و محدودیت آب را از چالش های حوزه آبزی پروری برشمرد.

    منبع: خبرگزاری موج

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *