×
×

تشکیل پنل تخصصی کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران در خصوص قیمت گذاری دستوری

  • کد نوشته: 488196
  • ۱۹ اردیبهشت ، ۱۴۰۳
  • ۰
  • پنل کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی در خصوص قیمت گذاری دستوری با حضور مهندس ابوالحسن خلیلی، رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی، دکتر قربانعلی رفیعی “مدیرکل بررسی قیمت سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده، مرضیه مرادی” مشاور معاون صنایع عمومی وزارت صمت، مهندس حسن گرجی” رئیس هیئت مدیره گروه صنایع غذایی ویتانا” و امیرحسین روزبهانی ” مدیرعامل شرکت افق گلستان برگزار شد
    تشکیل پنل تخصصی کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران در خصوص قیمت گذاری دستوری
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران(ایرانفودنیوز)، به نقل از پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، ابوالحسن خلیلی رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران در پنل این کمیسیون که در حاشیه ششمین نمایشگاه بین المللی اکسپو و با حضور اعضای این کمیسیون و نماینده بخش دولتی برگزار گردیده بود در خصوص اقتصاد دستوری گفت: تامین کالای اساسی، ارز ترجیحی، قیمت‌گذاری دستوری و نهایت دسترسی مردم به غذا همواره در همه دولت‌ها مورد توجه است. وجود تحریم ها و مزایای تخصیص ارز، وابستگی و حساسیت این موضوعات را افزایش داده است.

    خلیل بیان کرد: کالاهای اساسی وارداتی اعم از شکر، روغن و برنج به عنوان کالای نهایی در سبد غذایی مردم و همچنین به عنوان مواد اولیه صنایع غذایی نقش به سزایی دارند.

    وی گفت: اثرگذاری و هدفمندی یارانه‌ها در سبد مصرفی مردم همواره دغدغه دولت بوده است و اینکه مورد استفاده اقشار آسیب‌پذیر نیز قرار بگیرد.

    این فعال صنایع غذایی کشور افزود: تهدید ارز ترجیحی در صنایع، دخالت دولت در قیمت‌گذاری دستوریِ کالای تولیدی را افزایش می‌دهد و همین امر پیچیدگی در فرایند تولید، توزیع و صادرات برای صنعت غذا را به همراه دارد.

    خلیلی گفت: سال گذشته پانزده میلیارد دلار بابت واردات کالای اساسی تخصیص داده شد و امسال یکی از چالش‌های جدی دولت نیز ارز ترجیحی می‌باشد. ارزی که هم سیاست گذار و استفاده کننده از این ارز و هم مصرف‌کننده نهایی از عملکرد این سیاست ناراضی هستند.

    وی عنوان کرد: دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها باعث محدود شدن یا حتی توسعه تولید می‌شوند ولی همواره در طول ماه و در طول روز با چند بخشنامه متضاد روبرو هستیم که دغدغه تولیدکنندگان است و تولید را پیچیده می‌کند.

    منبع: اگروفودنیوز

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *