×
×

دستورالعمل اجرایی طرح کشت قراردادی هفته آینده ابلاغ می‌شود

  • کد نوشته: 483132
  • ۱۴ تیر ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایسنا، محمدعلی نیکبخت در جلسه طرح ملی جهش تولید در دیمزارهای کشور اعلام کرد که دستورالعمل اجرای طرح کشاورزی قراردادی در آینده نزدیک تصویب و به استان‌ها ابلاغ خواهد شد. وی همچنین افزود که از توانمندی سازمان تعاون روستایی برای خرید توافقی در طرح […]

    دستورالعمل اجرایی طرح کشت قراردادی هفته آینده ابلاغ می‌شود
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایسنا، محمدعلی نیکبخت در جلسه طرح ملی جهش تولید در دیمزارهای کشور اعلام کرد که دستورالعمل اجرای طرح کشاورزی قراردادی در آینده نزدیک تصویب و به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

    وی همچنین افزود که از توانمندی سازمان تعاون روستایی برای خرید توافقی در طرح ملی جهش تولید در دیمزارها استفاده شود.

    وزیر جهاد کشاورزی همچنین عنوان کرد که در اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها باید از توان تشکل‌ها بهره‌مند شویم و تشکل‌ها با صنایع مرتبط برای خرید محصولات دیم قرارداد منعقد و خرید محصول از کشاورزان را بر عهده گیرند.

    بنا بر اعلام سازمان جهانی غذا و کشاورزی (FAO)، کشت قراردادی یک نوع سیستم تولید در کشاورزی است که مطابق توافقی بین خریدار و کشاورز انجام شود و در قرارداد شرایط تولید و بازاریابی محصول ذکر می‌شود.

     خریدار که معمولا شرکت‌ها و صنایع غذایی هستند موظف به تعیین بهترین الگوی کشت، تامین نهاده‌های تولید، آموزش کشاورزان و بازاریابی هستند و کشاورزان تنها باید تمرکز خود بر روی کشت بگذارند.

    بنابر اعلام برخی از مسئولان بخش کشاورزی  اکنون یک درصد کشاورزی ایران، قالب کشاورزی قراردادی قرار دارد در حالی که متوسط کشاورزی قراردادی در جهان ۴۰ درصد است.

    از برخی از محصولاتی که در حال حاضر تحت پوشش کشت قراردادی هستند می‌توان به گندم، نیشکر، دانه‌های روغنی، توتون، برنج و… اشاره کرد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *