×
×

سالانه ۱۵ میلیارد درخت از بین می‌رود

  • کد نوشته: 486593
  • ۱۶ بهمن ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • معاون امور سازمان جنگل‌ها گفت: ایران جزء کشور‌های کم جنگل در دنیا محسوب می‌شود و سرانه جنگل در کشور ۱۷۰۰ متر مربع است.
    سالانه ۱۵ میلیارد درخت از بین می‌رود
  • گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز)به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نقی شعبانیان معاون سازمان امور جنگل‌ها در نشست خبری امروز گفت: آمار‌ها حاکی از آن است که به طور میانگین سالانه ۵ میلیون هکتار جنگل و ۱۵ میلیارد درخت در دنیاز از بین می‌رود.

    او سطح جنگل‌های کشور را ۱۴.۳ میلیون هکتار اعلام کرد و افزود: ایران جزء کشور‌های کم جنگل در دنیا محسوب می‌شود به طوریکه سرانه جنگل در کشور ۱۷۰۰ متر مربع است، درحالیکه سرانه جنگل در دنیا به طور میانگین ۶۰۰۰ متر مربع و در آسیا نیز ۷۰۰۰ متر مربع است که این امر بدان معناست که کمتر از یک سوم دنیا جنگل داریم.

     شعبانیان با بیان اینکه از نظر کیفیت جنگل‌ها برحسب شرایط منطقه‌ای و اقلیمی در وضعیت مناسبی نیستیم، گفت: این درحالی است که بهترین جنگل‌ها را از نظر تنوع و قدمت داریم. به عنوان مثال جنگل‌های هیرکانی قدمت ۴۰ تا ۶۰ میلیون سال دارند و از نظر تنوع به اندازه قاره اروپا تنوع جنگلی داریم.

    او افزایش گاز‌های گلخانه‌ای، افزایش گرد و غبار و ریزگرد‌ها و فرسایش خاک را نتیجه کم توجهی و بی‌توجهی به منابع طبیعی و جنگل‌ها در دنیا اعلام کرد و افزود: در دنیا با پدیده تغییر اقلیم روبرو هستیم به طوریکه اگر کنترل نشود، عواقب زیادی خواهد داشت. ممکن است عواقب تغییر اقلیم در برخی کشور‌ها از جمله ما شدیدتر باشد.  

    شعبانیان افزود: در دنیا مردم زودتر از دولت‌ها متوجه می‌شوند که چه خطری در راه است و هسته اولیه شکل‌گیری کنوانسیون‌ها نیز از مردم بوده است چراکه دنیا به این نتیجه رسیده که در راستای حفاظت از منابع طبیعی و  کاهش گاز‌های گلخانه‌ای یک تریلیون درخت بکارد و برای این مهم  برنامه‌ریزی کرده‌اند.

    او با بیان اینکه طی ۲۰ سال اخیر بیش از دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون اصله نهال در کشور کاشته شده است، گفت: در بخش آبخیزداری و طرح‌های مدیریت جنگل اقدامات مناسبی صورت گرفته است، اما کافی نیست و باید افزایش یابد.

    شعبانیان به طرح کاشت مردمی یک میلیارد درخت اشاره کرد و گفت: در این طرح قرار است طی یک بازه ۴ ساله یک میلیارد درخت معادل سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال کاشته شود.

    او ادامه دامه داد: در سال نخست طرح کاشت یک میلیارد درخت تاکنون از تعهدات خود در این طرح عقب نیستیم.

    این مقام مسئول از تولید ۲۵ میلیون اصله نهال در کشور خبر داد و گفت: تاکنون  حدود ۲۰ میلیون نهال در عرصه‌ها کاشته و گودبرداری‌ها انجام شده است.

    به گفته او، در قالب تفاهم‌نامه‌ها با نهاد‌های مختلف وارد عملیات شدیم که امیدواریم بتوانیم در بخش‌های خصوصی و عرصه‌های دولتی بیش از ۱۵۰میلیون اصله نهال کاشت کنیم.

    معاون سازمان امور جنگل‌ها با بیان اینکه تاکنون یک ریال اعتبار به طرح کاشت یک میلیارد درخت تخصیص داده نشده است، گفت: ۲۳۷ میلیارد تومان ردیف اعتباری برای یک سال این طرح در نظر گرفته شده است، اما تاکنون یک ریال هم دریافت نکرده‌ایم.  

    شعبانیان افزود: با اجرای کاشت یک میلیارد درخت سرانه جنگل به ۱۹۰۰متر مربع می‌رسد. گرچه سرانه جنگل در کشور باید به ۲۵۰۰ مترمربع برسد و برای رسیدن به این عدد باید دو میلیون و ۸۰۰ هزار اصله نهال کاشته شود.

    معاون سازمان امور جنگل گفت: برای امسال ۴۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای جنگل‌ها منظور شده که تاکنون ۱۰ تا ۱۵ درصد آن تخصیص یافته است.

    منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *