×
×

قیمت لیموترش به ۱۳ هزارتومان رسید

  • کد نوشته: 483454
  • ۱۴ مرداد ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران ( ایرانفودنیوز) به نقل از خبرنگاران جوان، امروز میز اقتصاد به بررسی آخرین وضعیت خرید لیموترش و گوجه فرنگی و اجرای طرح الگوی کشت  از کشاورزان با حضور بازرگان کارشناس اقتصادی کشاورزی، علایی مقدم معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی و  دارایی نژاد رئیس […]

    قیمت لیموترش به ۱۳ هزارتومان رسید
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران ( ایرانفودنیوز) به نقل از خبرنگاران جوان، امروز میز اقتصاد به بررسی آخرین وضعیت خرید لیموترش و گوجه فرنگی و اجرای طرح الگوی کشت  از کشاورزان با حضور بازرگان کارشناس اقتصادی کشاورزی، علایی مقدم معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی و  دارایی نژاد رئیس اتحادیه بار فروشان بحث و بررسی شد .

    سوال: درباره فراخوان میوه و تره بار توضیح می‌فرمایید؟

    دارایی نژاد: لیمو ترش امروز قیمت آن سه هزار تومان بالا رفت و با وانتی ها صحبت شد که گوجه فرنگی و پیاز را به فروش برسانند و اگر یک وانت پیاز بردند ما یک وانت هندوانه یا خربزه با قیمت مناسب به آنها ارائه دهیم. لیمو ترش از امروز به مشکلی نخواهد خورد. ما لیمو ترش را از ۱۰ هزار تومان تا ۱۳ هزار تومان به فروش رسانده ایم .

    ما با استان  ۳۰ صحبت کردیم و از اتحادیه ها تقاضا کردیم که همه حضور داشته باشند. جهاد کشاورزی یک سال است که الگوی کشت را پیگیری می‌کند و یک کارگروهی هم برای آن تشکیل شده است. باید برای فروش آنها برنامه ریزی شود. ما برای صادرات محصولات  خود مشکل داریم.

    سوال: برنامه الگوی کشت به چه صورت باید باشد ؟ 

    بازرگان : در چند دهه گذشته ما به سراغ این برنامه آمده ایم که جدی شود. الگوی کشت یک آرزو است که سازمان کشاورزی نمی‌تواند با آن مقابله کند. کارشناسان ما نباید بحث الگوی کشت را دنبال کنند در این طرح هیچ وقت هم بستگی اجتماعی طرح دیده نمی شود.

    سوال: نظر شما در این خصوص چیست؟

    علایی مقدم: بحث الگوی کشت یک بحث مهم و علمی تخصصی است و از گذشته وجود داشته است. کارشناسان باید یک نقشه راه برای کشاورزان داشته باشند. وزارت جهاد کشاورزی ملکف شد که الگوی کشت را عملیاتی کند. در مهر ماه سال گذشته این طرح رو نمایی شد و ما برای این طرح نیاز به الزامات داریم. حق حاکمیت بر فعالیت کشاورزی بر عهده خود کشاورزان است. باید چتر  حمایتی بر روی کشاورزان ما باشد تا ما بتوانیم با مشوق هایی که ایجاد می‌کنیم الگوی کشت را عملیاتی کنیم. منابع مالی باید تامین شود. ما باید محصولات پر آب بر را به گلخانه ها انتقال دهیم. ما نیاز به ۱۳۰ همت سرمایه داشتیم.

    اجرای الگوی کشت با دستور اصلا امکان پذیر نیست. ما برای کشاورز باید مطلوبیت ایجاد کنیم. باید ببینیم تسهیلات کم بهره چقدر هزینه دارد. لایحه هفتم در مجلس در حال تدوین و تصویب است.

    گفتنی است که ۹۸ درصد بخش کشاورزی ایران دست بخش خصوصی است. برای یک کار ملی و تخصصی نیاز به الزامات است و همه نوع پشتیبانی باید انجام شود. ما باید آسیب شناسی از مزرعه تا سفره مردم را انجام دهیم. 

    بازرگان: در این کشور هیچ وقت اقتصاد و قیمت دستوری جواب نداده است. ما باید ملت را دخیل کنیم. الزام و دستور جوابگو نیست،ملت باید در این پروژه شرکت کنند.

     در ابتدای مهر ۶۰ هزار تن پنبه خواهیم داشت یعنی هشت هزار هکتار اراضی دشت مغان زیر کشت پنبه رفته است. آن چیزی که واقعیت دارد این است که کشاورز هیچ وقت به عنوان کسی که فعالیت اقتصادی انجام میدهد دیده نشده است. 

    سوال: آیا سازمان تعاون روستایی هم ورود کرده است؟

    معتمد: بله در ایران محصولات زیادی تولید می شود و در حوزه خرده مالکیتی حمایت می‌شود. قیمت لیمو در یکی دو ماه گذشته برای مصرف‌کننده زیاد بود. به طور طبیعی این قیمت این فصل دچار افت شده است و وزارت جهاد کشاورزی ورود پیدا کرد و سازمان تعاون روستایی در حال خرید لیمو است و این قیمت را متعادل کرده است. ما در تمام محصولات مازاد وارد شدیم و بخش مازاد را کنترل کردیم که وارد بازار نشود. دولت تنظیم گری خود را به درستی انجام میدهد. 

    بازرگان: دولت برای چه باید در خرید ورود پیدا کند. اکنون در هرمزگان صد و پنجاه هزار تن تولید خرما است که ۳۰ هزار تن در سرد خانه ها مانده است و این خرما ها را کسی نمی‌خرد و از کشاورز پول گرفته میشود. 

    علایی مقدم:  در میوه شب عید یک تجربه موفقی داشتیم. ما شش هزار تشکل در کشور داریم که نسبت به سال گذشته افزایش مازاد تولید نداریم. ده مرکز خرید در استان فارس از امروز فعال شده اند. ما اصلا بودجه دولتی استفاده نمی‌کنیم. الزامات الگوی کشت باید با پای کار آمدن همه فراهم شود. ما باید میانگین قیمت جهانی را بدانیم. تنظیم بازار با تشکل ها ا ست و ما حمایت های مالی را انجام می دهیم.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *