×
×

مصرف سالانه ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار متر مکعب چوب در کشور

  • کد نوشته: 486590
  • ۱۶ بهمن ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • معاون سازمان امور جنگل‌ها گفت: بنابر آمار سالانه ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار چوب در کشور مصرف می‌شود که حدود ۵ میلیون هکتار از طریق زراعت چوب و چوب‌های باغی تامین می‌شود.
    مصرف سالانه ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار متر مکعب چوب در کشور
  • گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز)به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نقی شعبانیان معاون امور سازمان جنگل‌ها در نشست خبری امروز گفت: بنابر آمار سال گذشته ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزارمتر مکعب چوب در کشور مصرف شد که ۲ میلیون و ۱۰۰ هزارمتر مکعب از طریق زراعت چوب تولید می‌شود که با احتساب چوب‌های اراضی مستثنیات و چوب‌های باغی حدود ۵ میلیون چوب در داخل تامین و مابقی از طریق واردات تامین می‌شود.

    او با بیان اینکه سال گذشته ۳ میلیون متر مکعب چوب خام وارد شده است، افزود: بسیاری از مصنوعات چوبی همچون مبل وارداتی هستند و مابقی به شکل خمیر چوب، الوار و چیبس وارد می‌کنیم. هرچند احتمال قاچاق وجود دارد.

    شعبانیان ادامه داد: هم اکنون حدود ۷۱ هزارهکتار طرح زراعت چوب داریم که با احتساب خرده زراعت چوب به عدد ۱۱۵ هزار هکتار می‌رسد. هرچند در برنامه پنجم و ششم قرار بود به ۹۰۰ هزار هکتار برسد که متاسفانه محقق نشد.

    معاون امور سازمان جنگل افزود: بنابر استعدادیابی و پتانسیل یابی مرکز تحقیقات جنگل‌ها برنامه ریزی کرده‌ایم که طرح زراعت چوب تا پایان طرح کاشت یک میلیارد درخت به ۵۰۰ هزار هکتار برسد که در صورت تحقق ۶۰ تا ۷۰ درصد نیاز چوبی کشور تامین شود، درحالیکه اکنون ۲۰ تا ۲۱ درصد از این طریق تامین می‌شود.

    او افزود: با اجرای طرح زراعت چوب در ۵۰۰ هزار هکتار فشار سنگینی از جنگل‌های طبیعی برداشته می‌شود و این طرح در راستای حفاظت از جنگل‌ها انجام می‌شود.

    این مقام مسئول گفت:گرچه اجرای طرح ۹۰۰ هزار هکتار زراعت چوب در برنامه پنجم و ششم بدلیل عدم رقابت پذیری با دیگر بخش‌های کشاورزی محقق نشد، اما با ممنوعیت بهره برداری از جنگل‌های سراسر کشور، افزایش قیمت ارز و تسهیلات به رقم ۵۰۰ هزار هکتار خواهیم رسید. گفتنی است درآمد زراعت چوب به گونه‌ای است که کمتر با بخش کشاورزی می‌تواند رقابت کند.

    منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *