×
×

وعده‌های محقق نشده در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم

  • کد نوشته: 485065
  • ۳ دی ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • تاخیر در اعلام به موقع تعیین نرخ خرید تضمینی گندم باعث شده، برخی کشاورزان بخشی از زمین‌های خود را از تولید گندم خارج کرده و محصولات جایگزین کشت کنند.
    وعده‌های محقق نشده در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از صدا و سیما؛ شوکتی خبرنگار تحریریه کشاورزی و روستا در رسانه ملی با حضور در برنامه سلام خبرنگار بابیان اینکه مهلت یک هفته ایی مجلس به وزیر جهاد کشاورزی برای اعلام تعیین نرخ خرید تضمینی گندم نیز به پایان رسید گفت: با تاخیر ۵ ماهه و نهایتا یک هفته ایی مجلس شورای اسلامی به وزیر جهاد کشاورزی در اعلام قیمت گندم، شاهد آن هستیم که کشاورزان بخشی از زمین‌های خود را از تولید گندم خارج کرده و محصولات جایگزین را کشت می‌کنند. کشاورزان دلیل آن را  نااطمینانی‌های مختلف به ویژه در زمینه قیمت خرید تضمینی می‌دانند.

    طبق قانون خرید تضمینی،قیمت‌های جدید محصولات کشاورزی؛ باید تا انتهای تیر- در شورای قیمت گذاری، تعیین؛ و نهایتا یک هفته بعد؛ توسط وزیر جهادکشاورزی اعلام شود. قیمت ها، انتهای شهریور تعیین شده؛ اما سه ماهه که وزیر جهادکشاورزی، قیمت‌های مصوب را اعلام نکرده است.

    سوال: سه ماهی است که وزارت جهادکشاورزی در اعلام قیمت گندم، تاخیر داشته است، آقای شوکتی پیگیری‌ها درباره علت این تاخیر را بفرمایید ؟

    شوکتی: سه ماهی که شما می‌فرمائید من دو ماه هم به آن اضافه کنم، ۵ ماه است که عقب افتاده یعنی طبق قانون تا آخر تیرماه فرصت بود که قیمت تعیین و اعلام شود البته تا الان دقیقا ۵ ماه گذشته که این قیمت اعلام نشده و بیشتر کشاورزان منتظر و بلاتکلیف هستند که چه بکارند هرچند که بعضی از آن‌ها با توجه به سال‌های قبل که کاشته بودند و تجربه‌ای که داشتند محصولشان را کاشتند، ولی این بلاتکلیفی کشاورزان به ضرر کشاورزی ما است.

    سوال: تاخیر در اعلام تعیین نرخ خرید تضمینی گندم چه میزان در تولید محصول سال آینده موثر خواهد بود؟

    شوکتی: مبنی بر گزارشی که از استان‌های مختلف کشور آماده شده بود، برخی کشاورزان گفتند: امسال، چون هنوز قیمت خرید تضمینی گندم مشخص و اعلام نشده، گندم نکاشته اند و ترجیح به کشت صیفی جات داشته اند. غیر از این‌ها قانونی است که سال ۱۴۰۰ هم دوباره اصلاحیه خورد و طبق آخرین اصلاحیه، قانون می‌گوید که قیمت خرید تضمینی گندم سه ماه قبل از این فصل زراعی شروع شود یعنی از اول مهرماه این قیمت باید اعلام شود و کشاورز بداند که چه محصولی بکارد که امسال بتواند سود کند یا سود متعارفش را برداشت کند، ولی متاسفانه امسال نه تنها در زمان موعدش اعلام نشد که البته سابقه داشته ما سال‌های قبل هم داشتیم، کلا یک سال در سال ۱۴۰۰ بود که به موقع اعلام شد و بقیه با تاخیر بوده، امسال هم هنوز اعلام نشده، ولی طبق قانون این باید اعلام شود و وزیر جهاد کشاورزی به عنوان رئیس این شورا، شورایی تشکیل شده که طبق قانون حوزه بخش خصوصی کشاورزی هم آن جا حضور دارند و خودشان بر آن قیمتی که خودشان دارند تعیین می‌کنند نظارت می‌کنند و این هم با حضور خود بخش خصوصی و خود دولت یعنی وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه و شخص وزیر کشاورزی به عنوان رئیس شورا آن جا حضور دارند وقیمت را تعیین می‌کنند.

    یک قیمت اولیه تعیین شده و رسانه‌ها اعلام کردند، ولی چون خود وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید ما هنوز این قیمت را تائید نکردیم، چون قیمت که آن جا تعیین می‌شود باید دولت هم این قیمت را تایید کند.

    طبق صحبت‌هایی که آقای عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس چند وقت پیش من با ایشان صحبت کردم، فرمودند، ما یک هفته مهلت دادیم به وزیر جهاد کشاورزی که در این مهلت یک هفته‌ای باید حتما قیمت را اعلام کند.

    سوال: البته ایشان در صحن علنی مجلس هم به این موضوع اشاره کرده بودند. صحبت‌های آقای عسگری را در صحن علنی بشنویم.

    سوال : طبق گفتگویی که شما با آقای عسگری داشتید برای مهلت یک هفته ایی مجلس به وزیر جهاد کشاورزی برای اعلام قیمت ، از این یک هفته چند وقت از آن گذشته است؟

    شوکتی: امروز دیگر آن یک هفته تمام شده و در مصاحبه گفتند اگر در این یک هفته قیمت تعیین نشود ما باید از سازمان برنامه بودجه و وزارت اقتصاد بخواهیم که به توافقی برسند و قیمت را اعلام کنند، چون بیشتر از این به ضرر کشاورز است و به غیر از آن هم از قدرت نظارتی مجلس باید استفاده کنند و مراحل دیگری دارد که خودشان بهتر می‌دانند و از خود وزیر سوال کنند که چرا قیمت اعلام نمی‌شود؟ هرچند که آقای نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی هیچ وقت با رسانه‌ها در این مورد صحبت نکرده و هیچ صحبتی هم نمی‌کند، هیچ پاسخی هم به ما نمی‌دهد.

    سوال: هر زمان ما سراغ وزارت جهاد کشاورزی در خصوص این موضوع رفتیم به در بسته خوردیم و در این خصوص پاسخی نمی‌دهند.

    شوکتی: پاسخ نمی‌دهند و می‌گویند این باید تایید شود همان قیمت پایه‌ای که تنظیم کردند و تائید شده است.

    سوال: گمانه زنی‌هایی هم در فضای مجازی دیده می شود مبنی بر اینکه معطلی در اعلام قیمت مربوط به بودجه است . در حالیکه تاخیر در اعلام قیمت ربطی به بودجه ندارد ، مسئول ذی ربط باید قیمت را اعلام کنید.

    شوکتی: بله دقیقا قیمت باید این جا تایید شود و بعد بروند در جلسه شورا یا جلسه مجلس برای آن قیمتی که تعیین شده، بودجه تخصیص دهند، الان قیمت تعیین نشده ما می‌پرسیم می‌گویند رفته در لایحه بودجه ۱۴۰۳ و آن جا قرار است که تعیین شود چقدر قیمت بگذاریم، این یک مقدار برعکس است اول باید قیمت تعیین شود و برود آن جا و بودجه‌ای که برایش لازم است تصویب شود. یک نکته‌ای وجود دارد الان فقط گندم نیست که ما در مورد آن صحبت می‌کنیم، خیلی از کشاورزان ما محصولات دیگر سویا و ذرت می‌کارند همه این محصولات قیمتشان تابعی از خود قیمت گندم است یعنی وقتی قیمت گندم مشخص می‌شود، قیمت بقیه ۳۲ محصول کشاورزی است که منتظر هستند که همین قیمت گندم اعلام شود بعد بروند بکارند یا تصمیم بگیرند که چه کار کنند.

    سوال: ما همچنان در خبرگزاری پیگیر این موضوع هستیم که به نتیجه برسد و از این ۵ ماه بیشتر نشود.

    منبع: صدا و سیما

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *