×
×

گزارش اگروفودنیوز از هفتمین جلسه ماهیانه کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران+تصاویر

  • کد نوشته: 487797
  • ۲۸ فروردین ، ۱۴۰۳
  • ۰
  • جلسه ماهیانه با حضور اعضای کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و فعالین اقتصادی در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار گردید.
    گزارش اگروفودنیوز از هفتمین جلسه ماهیانه کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران+تصاویر
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران(ایرانفودنیوز) به نقل از پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، اولین جلسه کمیسیون مشترک صنایع غذایی اتاق ایران در سال جدید و با دستور جلسه ارایه گزارش جامع صادرات ۱۲ ماهه ۱۴۰۲ صنایع غذایی با رویکرد بازار هدف، طرح موضوع ابلاغیه نحوه انجام و تایید ثبت سفارشات ارزی واحدهای تولیدی، بازرگانی و سهمیه ارزی سال ۱۴۰۳ و معرفی برنامه اقدام مشترک اتاق و وزارت آموزش و پرورش در آموزش های مهارتی مورد بررسی قرار گرفت.

    این نشست با حضور اعضای کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و فعالین اقتصادی در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار گردید.

    ابوالحسن خلیلی

    در ابتدای جلسه ابوالحسن خلیلی رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران گفت: بیش از یک دهه است که شعار سال متمرکز بر تولید است ولی فعالیت اقتصادی عدم همکاری دولت‌ها با شعارها و عدم سنخیت قوانین و مقررات با شعارهای تبیین شده را شاهد هستیم.

    خلیلی افزود: شعارها فلسفه خوداتکایی بیشتر بر اقتصاد کشور و ایجاد فاصله با اقتصاد نفتی را تداعی می‌کند.

    اتاق بازرگانی باید نظرات اقتصادی خود را به سران قوا ابلاغ نماید

    علی موحد

    علی موحد رئیس هیئت مدیره شرکت آذرنوش با مخاطب قرار دادن سران سه قوه خواستار شد: به طرز مقتضی با مردم مشورت کنند و تصمیماتی مبتنی و متکی بر بررسی ها و موازین کارشناسی اتخاذ نمایند و به استحضار مقام معظم رهبری برسانند.

    وی بیان کرد: امیدواریم سران سه قوه با توجه به الگوی رفتاری دنیا در خصوص اقتصاد و با استفاده از نظرات مشورتی اهالی اقتصاد که در اتاق بازرگانی کشور جمع هستند و با استفاده از مبانی نظری اقتصاد قدمهای موثر بردارند و تصمیماتی اتخاذ نمایند که به نحوی عزتمندانه مردم کشور را از نشستن بر سفره جهانی اقتصاد بهره مند سازند.

    موحد در ادامه صحبت‌های خود افزود: دچار خود تنبیهی شده ایم و به گفته رئیس اتاق بازرگانی، زیان نقل و انتقال مالی به شیوه فعلی سالیانه صدوده میلیارد دلار هزینه تحمیل می‌کند. سازمان غذا و دارو مشمول هیچ پروتکل تحریمی نیست ولی ما به تحریم آن تمکین کرده ایم و بانک‌ها حق ندارند ما را از روابط بین المللی بانکی محروم کنند.

    وی همچنین عنوان کرد: اتاق بازرگانی باید با تکیه بر قانون “ارائه نظر مشورتی در مورد مسایل اقتصادی کشور اعم از بازرگانی، صنعتی و معدنی و مانند آن به قوای سه‌گانه” احساس تکلیف نماید و نظرات قانونی، علمی و عملی خود را در حوزه اقتصاد نسبت به هرگونه اقدامی که از طرف قوای سه گانه انجام می‌پذیرد و یا قرار است انجام پذیرد و با امور اقتصادی کشور مرتبط است باید اعلام نماید و آن را به صورت مکتوب و همزمان به سران قوا ابلاغ نماید.

    صادرات کشور بسیار محدود است

    محسن امینی

    محسن امینی نایب رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران گفت: وجود مقدار محدود کالای ایرانی در فروشگاه‌های دنیا، ایران را به صادرکننده محصولات غذایی تبدیل نمی‌کند.

    وی بیان کرد: عمده صادرات محصولات غذایی ایران به ۳ کشور عراق، پاکستان و افغانستان انجام می‌شود.

    امینی گفت: انجمن های تخصصی نسخه مربوط به صنعت خود را در خصوص رفع مشکلات و معضلات صادراتی ارائه کنند.

    این فعال در خصوص نمایشگاه ایران اگروفود که در خرداد ماه سال جاری برگزار خواهد شد، اظهار کرد: برای ایجاد پاویون کمیسیون صنایع غذایی اتاق در این نمایشگاه تلاش می‌کنیم.

    آموزش نیروی متخصص از دوران دبیرستان آغاز شود

    پرویز جهانگیری گفت: ۵ سال پیش ۹۰درصد کالاهای فروشگاه‌های بغداد ایرانی بود ولی اکنون شاید ۱۰درصد کالای ایرانی در فروشگاه‌ها موجود باشد.

    وی بیان کرد: تصمیمات بدون بررسی و مقررات غیر اصولی که مسئولین صادر می‌کنند به طور کلی مانع کار تولیدکنندگان و صادرکنندگان است.

    این فعال صنعت غذا افزود: از دست دادن بازار عراق یک ضایعه برای صنعت کشور است و از اتاق بازرگانی انتظار می‌رود برای حل این مشکل مذاکره و رایزنی کند.

    در ادامه این جلسه پرویز جهانگیری رئیس انجمن افزودنی های صنایع غذایی در خصوص دستور جلسه “معرفی برنامه اقدام مشترک اتاق و وزارت آموزش و پرورش در آموزش های مهارتی” پیشنهاد داد: دوره دوم دبیرستان‌ها با عنوان آموزش هنرستانی بیشتر کنند تا از این طریق کمبود نیروی متخصص جبران شود.

    وی گفت: مسایل اقتصادی حاکم باعث مهاجرت نیروهای متخصص شده است و کشورهای مجاور با حقوق و مزایای بهتر این نیروها را جذب می‌کند و پیشنهاد دارم در صورت امکان، افراد دارای مدرک دیپلم و بالاتر پس از آموزش نظامی مابقی دوران خدمت را در واحدهای تولیدی سپری کنند.

    لزوم بررسی آثار تحریم‌ها بر روی صنعت غذا

    محمدرضا مرتضوی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران نیز گفت: اثرات تحریم روی صنعت غذا نیاز به بررسی و تهیه یک گزارش کامل و دقیق دارد. این اقدام باید از سوی مرکز پژوهش‌های اتاق ایران انجام شود.

    او تصریح کرد: شاید از نظر بین‌المللی غذا و دارو مشمول تحریم نمی‌شود؛ اما در عمل اثرات جانبی تحریم، دسترسی به غذا و دارو را سخت و پیچیده می‌کند. پس باید آسیب‌شناسی لازم روی این بخش انجام شود.

    این فعال اقتصادی در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت برقراری ارتباط بیشتر بین بخش صنعت و نظام آموزشی کشور اشاره و پیشنهاد داد: طراحی زنگ کار در مدارس و هنرستان‌ها ضرورت دارد. برای این منظور برگزاری جلسات هماهنگی نیاز است، از طرفی حضور اساتید مجرب برای پروژه تدریس نیز باید مورد توجه قرار گیرد. قدم برداشتن در این جهت به یک سازماندهی گسترده نیاز دارد.

    همکاری صنعت با آموزش و پرورش همت جمعی را میطلبد

    میراسلام تیموری رئیس هیات مدیره انجمن صنایع لبنی در خصوص همکاری مشترک با آموزش و پرورش گفت: طرح بزرگی است که همت جمعی را به جهت تعلیم نیروی انسانی و متخصص در صنایع غذایی می‌طلبد.

    وی افزود: در آموزش و پرورش ۶ کتاب در خصوص صنایع لبنی، کمپوت و کنسرو، دام و طیور، فرآورده های غلات، روغنی کشی و دانه های روغنی و گیاهان دارویی و خشکبار وجود دارد که از نظر بنده دو صنعت قند و شکر و گلوکز و نشاسته و صنعت نوشیدنی های گازدار مخصوصا ماءالشعیر قابلیت افزوده شدن به این کتاب‌ها را دارد.

    این فعال صنعت لبنیات اظهار کرد:با بررسی های صورت گرفته، این کتب، اشکالات عمده مفاهیمی، تاریخچه‌ای، شماره استانداردها و … دارد که در دست اصلاح است.

    تیموری عنوان کرد: با این کار، هم متون درسی اصلاح می‌شود و اینکه این کتب برای آموزش تکنسین ها و اپراتورهای خط تولید نیز به کار گرفته می‌شود.




    منبع: اگروفودنیوز

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *